Veelgestelde vragen

Meest gestelde vragen

  • Hoeveel kost de verzending van een pakketje?

    Een overzicht van de verzendkosten per land vindt u hier.

  • Wat is de levertermijn van mijn bestelling? Ik woon in België.

    • Indien de door mij bestelde artikelen allemaal voorradig zijn en ik onmiddellijk online betaald heb (via VISA, MasterCard, Bancontact, Paypal of IDEAL)?
      Als u op een werkdag voor 15u besteld hebt, zal het pakket in de meeste gevallen al de eerstvolgende werkdag bij u aangeboden worden. De bezorging van de pakketten wordt door Bpost verzorgd en gebeurt standaard van maandag tot en met vrijdag. 

    • Indien de door mij bestelde artikelen allemaal voorradig zijn en ik heb gekozen voor de betaaloptie betaling via overschrijving.
      De bestelling zal pas verzonden worden op het moment dat de betaling bij ons geregistreerd is. Dit is normaal 1 à 2 werkdagen nadat u ze uitgevoerd hebt.
      U ontvangt een mail op de dag dat de bestelling verzonden wordt. De levering zal de eerstvolgende werkdag erna gebeuren. 

  • Het lukt niet meer om in te loggen. Wat nu?

    Mogelijk is de login die u probeert te gebruiken nog van onze voorgaande website. In augustus 2020 werd de website volledig vernieuwd. Om veiligheidsredenen werd uw wachtwoord niet mee overgezet. U dient uw wachtwoord te vernieuwen. Dit kan op op deze pagina.

    Indien u nadien nog steeds problemen ondervindt om in te loggen, neem dan contact op met onze klantendienst.

Bestellen

  • Ik heb me bedacht. Wat nu?

    Indien u nog geen mail met verzendinformatie ontvangen heeft, is de bestelling wellicht nog niet verzonden. Neem contact op met onze klantendienst om de bestelling te annuleren.

    Indien u de bestelling reeds ontvangen heeft, kan u beroepen op het verzakingsrecht en de goederen retourneren naar:

    Lotana bvba
    Bedrijvenpark Parwijskant
    Slachterijstraat 3 i
    2260 Westerlo (België).

    Meer details hierover kan u lezen in ons retourbeleid.

  • Ik heb een bestelling geplaatst, maar geen bevestigingsmail ontvangen.

    Wanneer u succesvol een bestelling plaatst, krijgt u altijd een overzicht van de bestelling doorgestuurd in uw mailbox. Indien u deze bevestiging niet ontvangen heeft, neem dan contact op met onze klantendienst via de contactpagina.

    Mogelijk is de bestelling niet gelukt, zit er een typfout in het emailadres of wordt de bevestigingsmail tegengehouden door uw spamfilter.

  • Kan ik leverinstructies doorgeven?

    Ja, dat kan. Bij het afrekenen, is er een vrij veld waar u extra opmerkingen kan geven. Dit veld vindt u bij stap 1 van de checkout, onder de titel Inkooporder: Bestelnummer - optioneel. 

    U kan hier opmerkingen typen die bedoeld zijn voor Lotana en/of voor de bezorger van de pakketten, zoals bijvoorbeeld "mag bij de buren op nr 25 geleverd worden" of "geen levering mogelijk op vrijdag".

  • Kan ik korting krijgen?

    Wij zijn de mening aangedaan dat trouwe klanten inderdaad korting verdienen! Lotana beloont klantentrouw door middel van een systeem met bonuspunten. Per 100 gespaarde punten krijgt u een korting van 1 euro.

    Het bonuspuntensysteem zit eenvoudig in elkaar. Ieder product op de website heeft een waarde in bonuspunten. Een ingelogde klant spaart automatisch bonuspunten bij zijn aankoop. Bij iedere volgende aankoop kunnen de bonuspunten van de vorige aankoop omgezet worden naar korting.

Betalen

  • Welke betaalopties zijn er?

    Hieronder vindt u de verschillende betaalmethodes.

    1. Onmiddellijk veilig betalen met Bancontact, Visa, Mastercard of iDEAL. Nadat u uw order bevestigd heeft, wordt u automatisch omgeleid naar een beveiligde verbinding met Multisafepay om de betaling uit te voeren. Lotana wordt direct op de hoogte gebracht van de betaling zodat uw bestelling snel verwerkt kan worden.

    2. Onmiddellijk veilig betalen met PayPal. Nadat u uw order bevestigd heeft, wordt u automatisch omgeleid naar de beveiligde verbinding met PayPal. Hier kan u uw bestelling onmiddellijk afrekenen. Lotana wordt direct op de hoogte gebracht van de betaling zodat uw bestelling snel verwerkt kan worden.

    3. Contante betaling bij afhaling. Er kan cash of via Payconiq betaald worden bij het afhalen van de bestelling in ons magazijn te Westerlo (België).

    4. Betaling per overschrijving. U kan het verschuldigde bedrag overboeken op onderstaande bankgegevens: 
        Rekeningnummer: 132-5457546-76
        IBAN : BE91 1325 4575 4676
        BIC : BNAG BEBB
    Uw bestelling zal verzonden worden van zodra de betaling geregistreerd is.

  • Kan ik op factuur betalen?

    Bestellingen dienen altijd betaald te zijn alvorens de goederen verzonden worden. 
    Enkel voor scholen en openbare besturen kan Lotana een betaling op factuur toestaan. 

    Indien u goederen aankoopt in naam van een school of van een openbaar bestuur, kan u dit aangeven door een account aan te maken en volgend vakje aan te vinken "Ik bestel in naam van een school of een openbaar bestuur". Dit vakje bevindt zich bij de inloggegevens (onder het veld van het wachtwoord).

Verzending & levering

  • Kan ik mijn bestelling laten inpakken in geschenkpapier?

    Omwille van de handling time is het helaas niet mogelijk om aankopen individueel in geschenkpapier in te pakken.

    U kan wel gratis een speciale boodschap of wens voor de ontvanger aan de bestelling toe te voegen, zoals bijvoorbeeld "Een fijne verjaardag broertje". Indien u een persoonlijke boodschap opgeeft, vervangen wij de levernota in het pakket door een papier met uw boodschap.

  • Hoeveel kost de verzending van een pakketje?

    Een overzicht van de verzendkosten per land vindt u hier.

  • Hoe werkt afhaling in een Bpost-afhaalpunt (België)?

    Je pakje wordt in een van de 2300 bpost-afhaalpunten geleverd:

    • In een door jou gekozen postkantoor of een postpunt (Delhaize, Carrefour, Spar, Press Shop, Relay, Total, Q8, …).
    • Je pakje blijft er 14 dagen beschikbaar.
    • Je wordt verwittigd zodra je je pakje kunt afhalen.
    • Je krijgt een herinnering als je je pakje na enkele dagen niet afhaalde.
  • Wat is de levertermijn van mijn bestelling? Ik woon in België.

    • Indien de door mij bestelde artikelen allemaal voorradig zijn en ik onmiddellijk online betaald heb (via VISA, MasterCard, Bancontact, Paypal of IDEAL)?
      Als u op een werkdag voor 15u besteld hebt, zal het pakket in de meeste gevallen al de eerstvolgende werkdag bij u aangeboden worden. De bezorging van de pakketten wordt door Bpost verzorgd en gebeurt standaard van maandag tot en met vrijdag. 

    • Indien de door mij bestelde artikelen allemaal voorradig zijn en ik heb gekozen voor de betaaloptie betaling via overschrijving.
      De bestelling zal pas verzonden worden op het moment dat de betaling bij ons geregistreerd is. Dit is normaal 1 à 2 werkdagen nadat u ze uitgevoerd hebt.
      U ontvangt een mail op de dag dat de bestelling verzonden wordt. De levering zal de eerstvolgende werkdag erna gebeuren. 

  • Wat is de levertermijn van mijn bestelling? Ik woon in Nederland.

    • Indien de door mij bestelde artikelen allemaal voorradig zijn en ik onmiddellijk online betaald heb (via VISA, MasterCard, Bancontact, Paypal of IDEAL)?
      De levertijd bedraagt twee tot drie werkdagen. In Nederland worden pakketten aangeboden van maandag tot zaterdag. 

    • Indien de door mij bestelde artikelen allemaal voorradig zijn en ik heb gekozen voor de betaaloptie betaling via overschrijving.
      De bestelling zal pas verzonden worden op het moment dat de betaling bij ons geregistreerd is. Dit is normaal 1 à 2 werkdagen nadat u ze heeft uitgevoerd.
      U ontvangt een mail op de dag dat de bestelling verzonden wordt. De levering zal twee tot drie werkdagen erna gebeuren. 

  • Kan ik mijn pakket volgen?

    Ja, op het moment dat uw bestelling ingepakt wordt, krijgt u een mail met daarin een trackingnummer. Aan de hand van dit nummer kan u uw bestelling volgen.

  • Wat gebeurt er met mijn pakket als ik afwezig ben op het moment dat het aangeboden wordt?

    Jouw pakje wordt door de postbode aan de deur geleverd. 

    In België gaan pakjes die niet geleverd konden worden naar het dichtsbijzijnde postkantoor of naar  een postpunt. De postbode laat een kaartje achter waarop staat waar je het pakket kan ophalen. Het is ook mogelijk om de postbode een tweede keer langs te laten komen via bpost.be/nieuweaanbieding.

    In Nederland levert men in geval van afwezigheid bij de buren. Als dit niet lukt, dan laat de bezorger een kaartje met een ‘niet-thuis code’ achter. Met deze code kan je zelf een nieuw bezorgmoment kiezen. Indien de tweede bezorgpoging ook niet lukt, gaat het pakket naar een afhaalpunt. De postbode laat een kaartje achter met het adres waar het pakket afgehaald kan worden.

  • Kan ik leverinstructies doorgeven?

    Ja, dat kan. Bij het afrekenen, is er een vrij veld waar u extra opmerkingen kan geven. Dit veld vindt u bij stap 1 van de checkout, onder de titel Inkooporder: Bestelnummer - optioneel. 

    U kan hier opmerkingen typen die bedoeld zijn voor Lotana en/of voor de bezorger van de pakketten, zoals bijvoorbeeld "mag bij de buren op nr 25 geleverd worden" of "geen levering mogelijk op vrijdag".

  • Ik heb een verkeerd leveradres opgegeven. Wat nu?

    Indien u merkt dat u een verkeerd leveradres doorgegeven hebt, neemt u best zo snel mogelijk contact op met Lotana zodat het adres aangepast kan worden.

    Indien een fout in de opgave van een leveradres leidt tot het niet kunnen leveren van een pakket, vallen de kosten voor het opnieuw versturen van het pakket ten laste van de klant. Beslist een klant op dat moment om zijn bestelling te annuleren, dan zal het reeds betaalde bedrag aan de klant teruggestort worden na aftrek van de reeds gemaakte verzendkosten door Lotana.

  • Hoe werkt afhaling in een Bpost-pakjesautomaat (België)?

    Je pakje wordt in een van de 250 bpost-pakjesautomaten geleverd:

    • In een door jou gekozen pakjesautomaat.
    • Je kunt je pakje 24/7 afhalen.
    • Je pakje blijft er 5 dagen beschikbaar.
    • Je wordt verwittigd zodra je je pakje kunt afhalen. U krijgt per mail een QR-code.
    • Ga naar de pakjesautomaat en houd de QR-code voor de scanner.
    • Het deurtje van de locker springt open. Haal je pakje uit de locker en sluit het deurtje. Klaar!
  • Kan ik een boodschap voor de ontvanger van het pakket toevoegen?

    Ja, dat kan. Bij het afrekenen, is er een vrij veld waar u extra opmerkingen kan geven. Dit veld vindt u bij stap 1 van de checkout, onder de titel Inkooporder: Bestelnummer - optioneel. 

    In dit veld kan u een speciale boodschap of wens zetten voor de ontvanger van het pakket, zoals bijvoorbeeld "Gelukkige verjaardag papa!". Indien u een persoonlijke boodschap invult, vervangen wij de levernota in het pakket door een papier met uw persoonlijke boodschap.

Afhalen

  • Hoe werkt afhaling in een Bpost-afhaalpunt (België)?

    Je pakje wordt in een van de 2300 bpost-afhaalpunten geleverd:

    • In een door jou gekozen postkantoor of een postpunt (Delhaize, Carrefour, Spar, Press Shop, Relay, Total, Q8, …).
    • Je pakje blijft er 14 dagen beschikbaar.
    • Je wordt verwittigd zodra je je pakje kunt afhalen.
    • Je krijgt een herinnering als je je pakje na enkele dagen niet afhaalde.
  • Ik heb gekozen om mijn bestelling af te halen bij Lotana. Waar en wanneer kan ik afhalen?

    Bestellingen kunnen afgehaald worden op volgend adres:
    Lotana bv
    Bedrijvenpark Parwijskant
    Slachterijstraat 3-i 
    2260 Westerlo (België)

    Bekijk de afhaalmomenten.

  • Hoe werkt afhaling in een Bpost-pakjesautomaat (België)?

    Je pakje wordt in een van de 250 bpost-pakjesautomaten geleverd:

    • In een door jou gekozen pakjesautomaat.
    • Je kunt je pakje 24/7 afhalen.
    • Je pakje blijft er 5 dagen beschikbaar.
    • Je wordt verwittigd zodra je je pakje kunt afhalen. U krijgt per mail een QR-code.
    • Ga naar de pakjesautomaat en houd de QR-code voor de scanner.
    • Het deurtje van de locker springt open. Haal je pakje uit de locker en sluit het deurtje. Klaar!

Cadeaubon

  • Hoe en voor welk bedrag kan ik een cadeaubon aankopen?

    Als u een cadeaubon wenst aan te kopen, moet u ingelogd zijn. Indien u nog geen account hebt, maak er dan eerst eentje aan.

    U kan een cadeaubon bestellen voor een bedrag naar keuze, met als enige regel dat het gekozen bedrag een veelvoud van €5,00 moet zijn. 

    U kan de cadeaubon rechtstreeks (per mail) te versturen naar de ontvanger mét een persoonlijke boodschap erop. Indien gewenst kan u zelfs een eigen foto uploaden om de bon te personaliseren.

    U kan ervoor kiezen om de bon onmiddellijk te versturen of op een latere datum naar keuze (bijvoorbeeld op de verjaardag van de ontvanger).

    Klik hier om een cadeaubon te bestellen.

  • Is een cadeaubon geldig voor alle producten?

    Ja, u kan een cadeaubon gebruiken voor de aankoop van elk product dat op de website van Lotana terug te vinden is. Dit kunnen o.a. zijn: spellen, puzzels, knutselmateriaal, Mini Loco, speelgoed, accessoires,...

    Er is één (logische) uitzondering. Een cadeaubon kan niet gebruikt worden voor de aankoop van een nieuwe cadeaubon.

  • Ik heb nog een cadeaubon van de oude website. Blijft deze geldig?

    Alle geldige cadeaubonnen van Lotana werden overgezet naar de vernieuwde website van Lotana en blijven geldig. Ze kunnen gebruikt worden op onze vernieuwde webshop.

    Indien er zich toch een probleem zou voordoen, contacteer onze klantendienst.

  • Hoe lang blijft een cadeaubon geldig?

    Iedere cadeaubon blijft 1 jaar geldig vanaf de dag van de aankoop.

  • Kan ik het bedrag van mijn cadeaubon opsplitsen?

    Ja, dat kan. Indien de waarde van uw bestelling kleiner is dan het bedrag van uw cadeaubon, kan u de restwaarde van de cadeaubon nog bij een volgende aankoop spenderen.

Bonuspunten

  • Hoe spaar ik bonuspunten?

    Om bonuspunten te sparen, moet u over een account beschikken. Indien u nog geen account hebt, maak dan eerst een account aan.

    Wanneer u ingelogd bent op uw account, ziet u bij ieder product een aantal bonuspunten staan. U vindt deze info naast het cadeau icoon (onder de knop “Bestel”). Het aantal bonuspunten dat een product oplevert, verschilt per product.

    U hoeft niets speciaals te doen om bonuspunten te sparen. U krijgt ze automatisch toegekend bij iedere bestelling die u (via uw account) plaatst.

    Occasioneel zal Lotana acties doen waardoor extra bonuspunten verkegen kunnen worden. De voorwaarden van dergelijke acties zullen per mail/nieuwsbrief gecommuniceerd worden.

  • Wat leveren de bonuspunten mij op?

    De bonuspunten staan voor een korting. 100 punten geven een korting van 1 euro. 

  • Hoe gebruik ik mijn bonuspunten?

    Gespaarde bonuspunten kunnen ingezet worden bij het afrekenen van een bestelling.

    Klik uw winkelwagen open. Aan de rechterkant ziet u een samenvatting van de bestelling. U kan nu klikken op de knop "bonuspunten inwisselen". Bij "voer beloningsbedrag in" geeft u het aantal punten op dat u wil wisselen. Om de korting door te voeren, drukt u op de knop "toepassen".

    Voorbeeld:
    U geeft 250 in als beloningsbedrag en klikt op de knop toepassen. Daarna ziet u dat er een korting van €2,50 verrekend wordt op het bedrag van uw bestelling.

  • Waar zie ik hoeveel spaarpunten ik heb?

    Om te zien hoeveel spaarpunten u momenteel hebt, logt u eerst in. Hiervoor klikt u op het rond icoontje rechts bovenaan de website. Dit icoontje bevindt zich net naast de zoekbalk. Geef uw e-mail adres en uw wachtwoord in en klik op de knop "Log in".

    Daarna krijgt u een menu. Kies hier voor Spaarpunten. U krijgt onmiddellijk te zien hoeveel spaarpunten u bezit.

  • Hoe lang zijn mijn bonuspunten geldig?

    Verworven bonuspunten zijn 6 maanden geldig. Daarna verdwijnen ze van uw account.

  • Ik zie geen bonuspunten bij de producten staan.

    Vermoedelijk bent u niet ingelogd. Log eerst in of maak een account aan indien u bonuspunten wil sparen.

    Wanneer u ingelogd bent op uw account, ziet u bij ieder product een aantal bonuspunten staan. U vindt deze info naast het cadeau icoon (onder de knop “Bestel”).

Andere

  • Wat doe ik als een levering niet correct is?

    Indien uw bestelling onvolledig of beschadigd zou blijken, neem dan onmiddellijk contact op met onze klantendienst zodat er een passende oplossing voorzien kan worden.

  • Het lukt niet meer om in te loggen. Wat nu?

    Mogelijk is de login die u probeert te gebruiken nog van onze voorgaande website. In augustus 2020 werd de website volledig vernieuwd. Om veiligheidsredenen werd uw wachtwoord niet mee overgezet. U dient uw wachtwoord te vernieuwen. Dit kan op op deze pagina.

    Indien u nadien nog steeds problemen ondervindt om in te loggen, neem dan contact op met onze klantendienst.